УМЈЕТНИЧКО И ДУХОВНО РЕМЕК-ДЈЕЛО АНДРЕЈА РУБЉОВА

СВЕТА ТРОЈИЦА: Икона над иконама!

4302

Ово јединствено ремек-дјело није само изузетно лијепо, него у себи носи и теолошку дубину и богатство симбола. На једном сабору у Русији (1551) овој икони дат је епитет “иконе над иконама”

“Канон” икона Светога Тројства према којој се раде све репродукције је ремек-дјело Андреја Рубљова (1360-1430). О животу овога аутора не знамо много. Зна се да је живио светим монашким животом у манастиру Свете Тројице, 70 км сјевероисточно од Москве. Андреј Рубљов је био духовни син Сергеја Радоњешког који је уједно био најважнији реформатор монашког живота у Русији.

Композиција иконе приказује сцену из Библије, када су три анђела посјетили Сару и Аврама (1. књига Мојсијева 18,1-33). Рубљов се концентрисао на приказивање фигура три госта. Порука дјела је многострука. То је, између осталог, апел за јединство у време сукоба међу кнезовима. У исто време, то је израз религијског јединства у тројству (Отац, Син, Свети Дух)

Интересантно је овдје примијетити како Авраму долазе три човјека, а Аврам им се обраћа у једнини. Њих су тројица, али их Аврам види тако уједињене да му изгледају као једно. И они сами, иако су тројица говоре као један. Они су ходочасници у пролазу, а говоре с Аврамом као с пријатељем који треба знати њихове мисли и тајне. Аврам није видио Бога осим кроз ликове анђела, али с њим разговара.

Бог је један, али се сусреће на три различита начина. У кружници се налазе савршена три анђеоска лика који показују савршену љубав која нема почетка ни краја. Реципрочна љубав трију особа нема форму затвореног круга. Њихова љубав се отвара међу њима олтаром који има лик путира. Према том путиру су усмјерени погледи. Према њему су усмјерене руке анђела.

Данас је ова икона изложена у Третјаковској галерији у Москви.