Скидање прашине

Да ли су екуменисти читали „Сигилион“ из 1583. године?

2074

Године 1583, римски папа Григорије XIII, који је промијенио јулијански календар, у више наврата је вршио притисак на цариградског патријарха Јеремију Другог, званог Славни, да га слиједи у календарским иновацијама. Патријарх је то више пута одбијао у својим писмима, док најзад, исте године, није сазвао Сабор у Цариграду, на коме су поред њега били присутни александријски патријарх Силвестер, јерусалимски Софроније и многи други епископи.

Овај сабор је издао „Сигилион“ који је послат сим помјесним православним црквама. У њему се набрајају основне јереси папства и анатемишу се сви они који их исповиједају.

Ево цијелог текста „Сигилиона“:

„Из Рима су дошле извјесне особе које су се тамо научиле да мисле као Латини; и лоше је то, што иако Византинци, рођени и одрасли у нашим крајевима, они не само што су промијенили своју вјеру, него се још и боре против православних и истинских догмата Цркве од Истока које су сам Христос, божански Апостоли и Свети Сабори предали нама. Изопштивши ове, дакле, као покварене чланове, ми наређујемо:

1. Ко год не исповиједа срцем и устима да је чедо Цркве од Истока, крштено по православном обреду, и да Свети Дух исходи само од Оца, суштински и ипостасно, као што Христос говори у Еванђељу, иако исходи од Оца и од Сина у времену, нека такав буде изван наше Цркве и нека је анатемисан.

2. Ко год не исповиједа да у Тајни Причешћа и лаици (верници) треба да имају заједницу у оба вида, Часном Тијелу и Светој Крви, него говори да је довољно да прими само Тело, јер је Крв такође тамо, иако је Христос говорио и давао свако од ових посебно, а они се тога не држе, нека такав буде анатемисан.

3. Ко год каже да је наш Господ Исус Христос на ТАЈНОЈ вечери употребио бесквасни хлеб, као Јевреји а не квасни, нека буде далеко од нас, и под анатемом, као неко ко мисли као старозавјетни Јеврејин, и као неко ко уводи учење Аполинарија и Јевреја у нашу Цркву, и због тога нека је анатемисан и по други пут.

4. Ко год говори да када наш Христос и Бог дође да суди, Он неће судити душама заједно са тијелом, него долази да одлучи само о тијелу, нека му буде анатема.

5. Ко год каже да када хришћани умиру, душе оних који су се покајале у овом животу али нијсу испаштале, иду у Чистилиште – које је грчки мит -где их ватра и муке очишћавају, и мисле да нема вјечних мука, као што је мислио и Ориген, и овим проузрокују слободу гријеха, нека такав има анатему.

6. Ко год каже да је Папа глава Цркве, а не Христос, и да он има власт примати у Рај својим писмима, и да може опростити онолико гријехова колико може да учини неко ко за новац, прими од њега индулгенцију (опроштајницу), нека такав има анатему.

7. Ко год не прати црквене обичаје проглашене од стране седам Васељенских сабора, и Свету Пасху и календар које су они добро установили за нас да их пратимо, него жели да прати новоизмишљену Пасхалију и нови календар безбожних, папиних астронома: и противећи се жели да одбаци и уништи учење и обичаје Цркве, које смо примили од наших Отаца, нека свако такав има анатему и нека буде изван Цркве и ван Сабора Вјерних.

8. Ми позивамо све побожне Православне хришћане: останите у ономе у чему сте научени, у чему сте рођени и одрасли, и када вријеме и прилике захтијевају, пролијте и саму своју крв да бисте сачували Вјеру коју су нам наши Оци предали и своје исповедање. Чувајте се оваквих људи и водите рачуна, да би вам Господ наш Исус Христос помогао. Нека благослов наше смјерности буде са свима вама. Амин!“

Овај „Сигилион“ је пронађен у рукописном кодексу бр. 772 у манастиру Светог Пантелејмона на Светој Гори, и у рукописном кодексу бр. 285 ћелије „Акатистне молитве“ Светог скита Капсокаливе на Светој Гори.

Први пут је штампан 1881. у билтену бр. 12, „Румунска православна црква“ у Букурешту, од стране руског архимандрита Порфирија Успенског који га је преписао из рукописног кодекса Велике библиотеке манастира на Синајској Гори.

Да ли је јаснија од ове, или речитија осуда екуменизма потребна? Сигурно – не! Али, ипак, модерни „хришћани“ и „епископи“ „теолози“ ће је презрети, као што су презрели многе друге отачке изјаве и каноне Православне цркве.