трагом тррача

ЗАВЈЕРА ИЛИ ДИЗАЈН: Зашто на рекламама сви сатови показују 10:09?

1354

Јесте ли се икад запитали зашто сатови на свим рекламама свјетских произвођача показују увијек исто вријеме: десет сати и девет минута?

Зашто? Ово питање је Њујорк Тајмс поставио људима који су наизглед најмеродавнији: самим произвођачима и дизајнерима њихових реклама. Тако им је Патрик Рејнер, шеф дизанјерског тима чувеног Rolexa објаснио да код креирања реклама они воде рачуна о визуелној равнотежи коју творе казаљке на сату.

Исто објашњење су добили и од неколицине других, па су им поставили питање не би ли равнотежа била постигнута и да сат показује, на примјер, девет сати и дванаест минута, или пак десет до два. Објашњење Серђа Канетија из дизајнерског студија Merita да положај казаљки 10:09 визуелно уоквирује назив произвођача, такође не стоји, јер управо на рекламама Меритових сатова казаљке покривају натпис Regata classic, а такође казаљке су на десет и девет минута и на модерно дизајнираним сатовима који на предњој страни немају ознаку произвођача.

На интернету смо пронашли објашњење човјека из Нирнберга, Уда Хенлејна, под наловом „Тек је десет сати и девет минута“. Он је текст илустровао неким старим записом на пергаменту, на хебрејском језику, на коме пише: „Крв нека означује куће у којима ви будете. Гдје год опазим крв, проћи ћу вас; тако ћете ви избјећи бичу заторному када се оборим на земљу египатску…“

Фрагмент о којем је ријеч је цитат из Мојсијевог петокњижја у Старом завјету, односно из његове Књиге изласка. Ствари постају јасније када се зна  наведени цитат говори о девет египатских зала која су погодила Египат као казна што је фарaон одбио Мојсијев захтјев да се израелски народ пусти из сужањства у Египту. Након девет зала – од претварaња Нила у ријеку крви и најезда жаба, комараца, обада и скакаваца, до катастрофалних помора стоке.

Десето зло које је Анђео смрти наговијестио Египту је помор египатске новорођенчади. Да би Израелци избјегли тај помор, намијењен Египту, они су – по препоруци наведеној у хебрејском цитату – требали своје куће означити крвљу.

То је, дакле, био први опипљиви траг, али и прво сувисло питање: може ли „десет сати и девет минута“ симболизовати „десето египатско зло“, након девет проживљених? Коме је, међутим, таква шифрована порука намијењена?

Може ли бити случајно да је сунчани сат  измишљен баш у старом Египту, отприлике у вријеме када је ту боравио прогнани израелски народ? Да ли и сада као случајност можемо тумачити чињеницу да се први механички сат помиње у Дантеовој „Божанственој комедији“, насталој првих година 14. вијека, управо у вријеме досељавања Јевреја у Европу?

Зато смо се мејлом обратили оном господину из Нирнберга, који је на интернет поставио онај запис на пергаменту. Брзо је од њега стигао одговор: „Да, то сам ја, имам 78 година и живим на перiфиреји Нирнберга. Син сам Конрада Хенлејна, вође Судетског отаџбинског покрета и пронацистичке организације Њемаца у Чехословачкој. Сада када знате чији сам син, биће вам много јасније када вам каже и једног мом другог, много даљег претка.

Наше породично стабло, наиме, почиње са  Питером Хенлејном који је 1509. године изумио први носиви механички сат на перо, прецизнији од свих постојећих. Схватио је да је направио много више него што је хтио. Ухватио је вријеме, разумијете? Преплашио се властитог изума и хтио га уништити. У томе је био спријечен. Сви његови нацрти и модели нестали су из његове радионице, а он је нађен убијен. Његов син, Алберт, записао је даје сат који су му извадили из уста показивао  10 сати и 5 минута.

Зашто на десет сати и пет минута? Видите, управо је у томе тајна. Ви знате да су Јевреји дошли у Европу у 10. вијеку. То није случајно – десет вјекова од почетка Новог завјета и нових десет до до коначног обрачуна са хришћанском цивилизацијом. Провјерите: на рекламама за џепне сатове у помодним магазинима из 19. вијека, сви они показују 10 сати и 8 минута.“

Сљедствено томе, пошто смо ушли у 21. вијек, сада би казаљке на рекламама требале бити на 10 сати и 10 минута. Ушли смо на сајтове највећих светских произвођача, негдје заиста јесу биле на 10:10, а негдје су још увијек на 10:09. Чувени Rolex, како видите на слици (на крају текста!) померио је на 10:10.

Завјера или оно што мисли Њујорк Тајмс: „Позиција казаљки уоквири бренд; осим тога, овако постављене казаљке имају облик сличан насмијаном лицу па стварају позитиван осјећај код купаца“? Проценијените сами, али имајте у виду да 90 одсто редакције ове угледне америчке новине чине Јевреји. Дефинитиван одговор ће дати 21. вијек – да ли ће у њему бити помора египатске новорођенчади, односно коначног обрачуна Јевреја са хришћанском цивилизацијом?

(текст из ревије Исток, мај 2001 године)