објашњава нутриционисткиња Јасна Вујичић

Зашто је здраво јести паприку?

766

Зашто је здраво јести паприку и како нас ови плодови воде – од љутине до ведрине – објашњава нутриционисткиња Јасна Вујичић која открива зашто свака кухиња у јесен обавезно заносно мирише на поврће које бирамо и да бисмо били здрави и да бисмо спремили укусно јело.

-Паприка спада у плодасто поврће веома цењено у исхрани. Требало би правити разлику између црвених и зелених плодова јер нису исте ни по садржају витамина, ни по минералним састојцима. У зеленој паприци садржај витамина (Ц-120 милиграма и Б2 – 0,7мг) већи је него у црвеним плодовима (Ц-89мг и Б2-0,07мг). Витамина А има више у црвеној него у зеленој паприци. Погрешно је приликом чишћења паприке одстрањивати жилице да не би биле љуте. У том делу паприке, витамини су највише концентрисани – објашњава Јасна Вујичић, ауторка сајта ,,nadijeti.com“.

Она подсјећа да постоји много врста паприка, а углавном их дијелимо у двије групе: слатке и љуте. У исхрани, поготово медитеранској и источној, веома су заступљене. Основна разлика између слатких и љутих паприка је у хемикалији капсаицину која је заслужна за љутину.

Уколико се узима у већим количинама капсаицин може бити отрован, а кад се са љутим паприкама претјерује може се оштетити епително ткиво органа за варење.

-Често чујемо узречицу да се отров обично налази у малом паковању. У случају паприке ово је правило јер су најмање паприке обично најљуће. Не користе се само у исхрани, већ и у медицини. Када поједемо љуту папричицу и капсаицин из паприке нас добро ,,заљути,,, приметићемо да се више знојимо, убрзава нам се пулс, а ослобађају се и ендофрини задужени за добро расположење – наводи наша саговорница.

Својим пацијентима ова нутриционисткиња – дијететичар паприку препоручује као сјајан избор намирнице у дијетама, јер слатка паприка у 100г садржи само 20 килокалорија, а има потребних витамина у изобиљу: Ц, Б1, Б2, Б3, Б5, Б9 (фолна киселина), а такође, богата је и минералима: калцијумом, гвожђем, фосфором, калијумом и цинком.

-Најслађа је паприка која је сазрела на стабљици на светлости, док су оне паприке које су убране раније мање слатке. Када купујете паприке, одаберите оне плодове који су једри, чврсти и без набора или мекших места. Боја треба да буде уједначена, зависно од врсте паприке. Ако планирате да их једете свеже, држите их у фрижидеру. Паприке можете и замрзбути, тако да ћете целе године моћи да уживате у укусу паприкаша. Љуте паприке имају нешто већу енергетску вредност од слатких паприка, 40 килокалорија по граму, а и садржај витамина и минерала је углавном нешто већи – наводи наша саговорница.

Сушене паприке се обично мељу или туцају и тако се користе као зачин. У таквом облику витамин Ц је потпуно уништен. Ако их стављате у зимницу имате више опција: туршија, феферони, филети паприке, ајвар, пржена паприка. Код нас је популарна и паприка у павлаци. Ако волите пасуљ или рибљи паприкаш можете у њега ставити и суве љуте паприке које наше домаћице обично нижу на канап и тако суше.