Припремио: Љубиша Морачанин
У Јапанском мору дошло је до судара најскупљег разарача америчке морнарице „Фицџералд“ са огромним филипинским трговачким бродом. Дебљи крај је извукао амерички разарач. Проблем је настао јер је амерички разарач стелт технологије, дакле – невидљив је! Капетан филипинског брода није га видио – и разјебао га је! (Драган Росандић)
Шалу на страну, још ником није јасно, а поготову стручњацима, како се ово могло десити, како најмодернији амерички брод није избјегао судар са спорим и 220 метара дугачким трговачким бродом, по ведром дану и на отвореном и мирном мору?
И док је море надирало, око 116 чланова посаде спавало је у већ поплављеним кабинама, просторија с радијском везом била је оштећена, а већина опреме за комуникацију уништена. Морнари су се чак сат времена борили с поплавом прије него што су послали позив у помоћ. Седморо страдалих открили су рониоци у поплављеним просторијама које су накнадно морали затворити како море не би допрло до других дијелова брода и узроковало потонуће.
Постоје многи знакови да нико на Фицџералду није видио никакво упозорење нити је био свјестан све извјеснијег судара што доказује чињеница да је капетан био у својој кабини и није се огласио аларм који би требао потјерати морнаре из њихових соба. Неко је требао пазити и посматрати што се догађа на прамцу, крми и на бочним странама брода, моћног разарача УСС Фицџералда, а потом извјештавати командни мост о промјенама. Но, то се није догодило, и око 1:30 ујутро, по нашем времену, прошле суботе, недалеко од јапанске обале и јужно од Токија, моћни се разарач сударио са огромним филипинским трговачким бродом АЦX Кристал, који се приближавао натоварен с више од хиљаду контејнера.
Још мање се зна што се догађало на броду Кристал који је пловио под филипинском заставом превозећи терет из Нагоје за Токио. Брод је пуно мање оштећен од Фицџералда. Дарел Вилсон, портпарол корпорације Dainichi-Invest у чијем је власништву Кристал, изразио је саучешће породицама, но није хтио коментарисати околности судара. Стручњак за информацијску сигурност, Стефан Ваткинс, рекао је да по свим параметрим курс Кристала изгледа као да је аутоматски управљан док је посада спавала. ‘По свему судећи бродом је управљао рачунар’, рекао је. Чињеница да се брод након пола сата окренуо и промијенио курс указује на то да је капетан или неко од посаде преузео контролу од аутопилота. Након што су се вратили на мјесто догађаја, позвана је помоћ.
„Стручњаци за радарску контролу, и на мосту и у информацијском центру испод палубе Фицџералда, морали су примијетити големи контејнерски брод на својим екранима како се лагано приближава. Према стандардном протоколу, посада је требала пробудити капетана америчког разарача, Брyса Бенсона, како би обезбиједио сигуран пролаз пуно прије него што бродови уопште дођу у опасност од судара“, пише Њујорк Тајмс.
Међутим, ништа се од тога није догодило и истражитељи су потпуно збуњени. Фицџералдово рутинско путовање по идеалном времену у познатим водама завршило је једном од смртоноснијих поморских несрећа посљедњих година. Седам америчких морнара у том је судару изгубило животе. И док истражитељи покушавају докучити како је дошло до несхватљивог судара, још многе мистерије треба ријешити. Осим што треба пронаћи одговор на питање што се догађало с посадом, забиљежени смјер кретања трговачког брода АЦX Кристал сугерише могућност да нико од посаде није био будан или барем свјестан околине. Умјесто да угасе моторе, процијене штету и покушају помоћи другом броду, АЦX Кристал је одмах наставио својим курсом, пловећи према луци у Токију, но након пола сата се изненада окренуо за 180° и вратио се на мјесто судара, као да је посада тек тад одједном схватила шта се догодило.
Истражитељи су цијелу прошлу седмицу процјењивали штету, прегледавали записе, како оне бродске, тако и оне електроничке, те разговарали с члановима посаде. Посада Фицџералда добила је строге наредбе да ни са ким не разговара о ономе што се те ноћи догодило, но један је морнар, којег је Њујорк Тајмс контактирао преко друштвених мрежа, кратко али значајно рекао: ‘Све што могу рећи је да неко није пазио.’
Но, чак и да је комплетна посада АЦX Кристала спавала, с Фицџералдом је лакше маневрисати и стручњаци се слажу да би они требали понијети већи дио кривице. ‘Ово је једна од оних ствари око којих је америчка морнарица брутално искрена. Ако је посада Фицгералда нешто погријешила, ми ћемо то открити и бит ће посљедица’, рекао је Брајан Мекгрет, заповједник једног америчког разарача на Атлантику од 2004. до 2006.
Оба се брода сад налазе јужно од Токија, 9.000 тона тежак и милијарду и по долара вриједан Фицџералд у морнаричкој бази Јокосука, а 29.000 тона тежак Кристал у луци Јокохама. На десној страни брода Фицгералд налази се удубљење на мјесту на којем је Кристал директно ударио у брод, при чему је повриједио капетана Бенсона. Морнари су морали савијати врата његове кабине не би ли га ослободили и пружили му помоћ.
Истрага ће показати шта се заправо догодило, а морнари ветерани, који су се укључили у онлине расправе о овој теми, кажу да је цијела ситуација посве невјеројатна и необјашњива те да ни спавање посаде Кристала не може објаснити како Фицџералд није успио избјећи судар.
‘Ово изгледа страшно. Имате три извиднице и радар. Тај брод збиља може убрзати и маневрисати. Ово не значи да су они узроковали судар, али њихова је грешка што га нису избјегли’, написао је на Јутјубу, у коментару испод видеа, Гари Е. Мејер, власник технолошке компаније и бивши члан америчке морнарице.
Породице погинулих седморице морнара још чекају њихова тијела која се налазе на обдукцији. Истражитељи ништа не желе препустити случају па планирање сахране још није могуће.