како сазнаје ,,ГАрдијан"

Језиви услови које трпи 10.000 ,,Теслиних“ радника!

243

Како пише Гардијан, описи рада у Теслиној фабрици у Фремонту у Калифорнији свједоче о језивим условима које трпи 10.000 радника. У 2014. години, хитна помоћ долазила је нешто више од 100 пута на интервенције у ту фабрику због падања у несвијест, вртоглавица, разних неуролошких напада, проблема с дисањем и с радом срца. А што се тиче повреда, у једној јединој години радници су тражили медицинску помоћ неколико стотина пута.

Ријеч је о посљедицама притиска да се ради неподношљиво брзо, то што директор ,,Тесле“ Елон Муск агресивно гања своје циљеве, па радници неријетко трпе и повреде које их воде у инвалидност. Његова верзија је, пак, да он брине о радницима. Као и то да у ,,Тесли“ напросто морају радити тако да би опстали.

,,Није то ситуација у којој смо ми тек похлепни капиталисти који су одлучили да штеде на сигурности како би добили на заради и раст дивиденди“, тврди Муск за Гардијан. А мало тога му иде у прилог. „Видио сам људе како се онесвјешћују, како ударају у под попут палачинке и разбијају лице. А они нас растјерују око њега док овај још лежи на поду“, посвједочио је Џонатан Галеч, један од техничара у Тесли. Мајк Катура је описао како је његов колега, на покретној траци за паковање батерија, само радио, радио, радио…

„У једном тренутку се само сложио на под“, казао је. Ричард Ортиз, још један радник, похвалио је како изгледа спрат на којем су продавнице. „Чини ти се као да си умро и отишао на небо за аутомобилске раднике. Све овдје одаје футуристички дојам, осим нас.“ ,,Тесла“ је очити примјер контрадикторности технолошког иноваторског старт-упа који насупрот томе почива на производњи и економији капитализма и доба које жели надићи.

Муск је бомбастично најавио циљ од пола милиона произведених аутомобила у 2018., што је повећање од 495 посто у односу на 2016. Све то, подједнако се ослањајући на роботе као и на мишиће и физички рад хиљаде радника.

Мајкл Санчез је, каже, био у екстази кад је прије пет година добио посао у ,,Тесли“. Сматрао је да је фабрика „дио будућности“. Санчез данас има два диска у кичми који су искочили, на боловању је, не може безболно нити држати оловку у руци. ,,Теслина“ верзија је да је страдао кад је монтирао волан на аутомобилу.

Санчез каже да то није истина, да је то посљедица година рада на покретној траци, и то таквој да је морао по читав дан да држи руке изнад главе и ради, јер су аутомобили пролазили изнад њих. „Можеш издржати понедјељак. Можеш издржати уторак. У сриједу већ осјећаш нешто. У четвртак те боли. У петак си у правој агонији. Суботом једино што чекаш је да прође“, описао је.

„Знам да је људима тешко, раде јако дуго на тешким пословима. Ја желим радити и теже него они, и више сати него они, јер сматрам да је то дужност менаџера“, објашњава Муск, најплаћенији директор неке фабрике у Америци, са зарадом од 100 милиона долара годишње.